Záručná lehota vs. záruka
Spotrebitelia často nepoznajú presný význam pojmov záručná lehota, záruka, záruka za akosť, predĺžená záruka, záručný list a podobne. Vo všeobecnosti možno povedať, že záručná lehota je čas, počas ktorého predávajúci zodpovedá za to, že predaná vec má vlastnosti, ktoré sa vo všeobecnosti od vecí kupovaných v obchode očakávajú.

Zárukou či zárukou za akosť sa v praxi myslí benefit poskytovaný predávajúcim v prospech kupujúcich, ktorým garantuje kvalitu tovaru nad rámec zákonných ustanovení, často vrátane zjednodušeného reklamačného konania. Pri poskytnutej záruke predávajúceho nad rámec zákona kupujúci napríklad nemusí preukazovať existenciu porúch tovaru, najmä v prvých šiestich mesiacoch od kúpy, nemusí zabezpečiť dopravu chybného výrobku kvôli uplatneniu reklamácie k predávajúcemu, môže dostať náhradný výrobok počas opravy, chybný výrobok môže byť vymenený aj bez pokusu o jeho opravu.
- Odkedy sa počíta plynutie záručnej lehoty?
Záručná lehota sa často začína dňom uzatvorenia zmluvy a dodaním tovaru. Rozdiel nastáva, ak ste si tovar kúpili online. V takom prípade sa záručná lehota začína až dňom, keď ste prevzali tovar od prepravcu. Ak vám však doručia poškodený balík, nemusíte ho preberať. Predajca nesie zodpovednosť za poškodenie tovaru prepravou.

Lehota na uplatnenie
Pre úspešný výsledok reklamácie je dôležité dodržať 24-mesačnú lehotu na jej uplatnenie, ktorá je určená zákonom a predajca ju musí rešpektovať. Táto všeobecná záručná lehota je platná v celej Európskej únii. Bola zavedená smernicou ešte v roku 1999 s cieľom zabezpečiť jednotnú minimálnu úroveň ochrany spotrebiteľov v rámci vnútorného trhu EÚ.
