Reklama

Ako postupovať pri reklamácii ZÁHRADNÉHO NÁRADIA? Právnik radí, na čo nezabudnúť

Nakupujte od overených predajcov, uschovajte si doklad o platbe a záručný list, zapíšte si dôležité termíny nákupu či doručenia.

Zdroj: shutterstock

Reklama
Peter Rak

Peter Rak

Advokát

Postupné opotrebúvanie náradia je pri pravidelnom používaní prirodzené. Často sa však stáva, že sa poškodí bez vášho nevhodného zásahu, prípadne pri kúpe natrafíte na chybný kus.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Nabrúste si záhradnícke nožnice, aby rezali čisto a presne

    Kúpna zmluva

    Ak kupujete záhradné alebo iné náradie, uzatvárate s predajcom kúpnu zmluvu a s ňou súvisia určité práva a povinnosti. V momente uzatvorenia zmluvy (ktorá môže, ale nemusí byť písomná), prípadne keď zaplatíte príslušnú čiastku predajcovi, je záväzná pre obe strany. Povinnosťou predávajúceho je splniť všetky zákonné povinnosti, napríklad dodať funkčný a nepoškodený tovar, dodržať lehotu na jeho dodanie, v prípade podania reklamácie postupovať podľa zákonných ustanovení a podobne.

    Zdroj: shutterstock

    Počas kúpy si všímajte kvalitu vyhotovenia náradia aj materiál, z ktorého je vyrobené. Skontrolujte, či nemá viditeľné chyby.

    Reklamácia a jej podanie

    Stručne možno povedať, že reklamácia je sťažnosťou na akosť tovaru. Úspešne uplatniť si ju môžete v prípade, že chybu na výrobku ste nespôsobili vy. Čo sa týka procesu podania reklamácie, medzi kupujúcimi koluje množstvo nesprávnych informácií. V prvom rade ide o to, že zákon nehovorí, aký doklad o kúpe treba pri reklamácii predložiť. Samozrejme, ideálne pre vás je, ak máte originál dokladu o kúpe, prípadne záručný list. Takéto dokumenty totiž predávajúci akceptuje okamžite.

    Zdroj: SHUTTERSTOCK

    Podkladom na podanie reklamácie však môžu byť aj iné dokumenty, napríklad výpis z účtu a podobne.

    Ďalšou rozšírenou, no nesprávnou informáciou je, že predávajúci prevezme tovar na reklamáciu len vtedy, keď ho vrátite v pôvodnom obale. Kupujúci však nemá povinnosť vrátiť tovar uložený či zabalený v pôvodnom obale. Takúto povinnosť zákon nestanovuje. Predávajúci teda nemôže reklamáciu odmietnuť z dôvodu, že kupujúci reklamovaný tovar nezabalil do pôvodného obalu.

    Čo treba dodať k reklamácii?

    • Reklamovaný tovar (očistený a odmastený) vrátane príslušenstva.
    • Doklad o kúpe či platbe alebo jeho kópiu (prípadne aj záručný list).
    • Opis chyby – prečo tovar nefunguje a ako sa to prejavuje pri používaní.
    • Kontaktné údaje kupujúceho (adresa, telefónne číslo, e-mail).

    Zdroj: shutterstock

    Predávajúci nie je povinný reklamácií vyhovieť, ak ide o mechanické poškodenie alebo opotrebovanie, poškodenia vzniknuté znečistením tovaru alebo v dôsledku nedôslednej údržby, poruchy spôsobené používaním v nevhodnom prostredí.

    Na čo sa vzťahuje?

    V zásade platí, že každá chyba výrobku, ktorá nebola spôsobená nevhodným používaním, starostlivosťou alebo skladovaním, by mala byť uplatniteľná. Pri konkrétnom náradí teda platí, že ak bolo zhotovené nedôsledne alebo materiál nebol dostatočne kvalitný vo vzťahu k odporúčanému používaniu a poškodil sa, je možné žiadať náhradu prostredníctvom reklamácie.

    Zdroj: shutterstock

    Reklamáciu tovaru do 12 mesiacov od kúpy vám predávajúci nemôže zamietnuť bez odborného posúdenia, teda bez písomného vyjadrenia znalca alebo relevantného stanoviska vydaného oprávnenou osobou.

    Poznáte rozdiel medzi záručnou lehotou a zárukou?

    Záručná lehota vs. záruka

    Spotrebitelia často nepoznajú presný význam pojmov záručná lehota, záruka, záruka za akosť, predĺžená záruka, záručný list a podobne. Vo všeobecnosti možno povedať, že záručná lehota je čas, počas ktorého predávajúci zodpovedá za to, že predaná vec má vlastnosti, ktoré sa vo všeobecnosti od vecí kupovaných v obchode očakávajú.

    Zdroj: shutterstock

    Pri štandardnom a zákonnom priebehu reklamácie je predávajúci povinný dodržať 30-dňovú lehotu na vybavenie reklamácie. V prípade, ak by predajca nesplnil túto povinnosť, môžete odstúpiť od zmluvy pre nedodržanie podmienok a žiadať od predajcu sumu za tovar späť.

    Zárukou či zárukou za akosť sa v praxi myslí benefit poskytovaný predávajúcim v prospech kupujúcich, ktorým garantuje kvalitu tovaru nad rámec zákonných ustanovení, často vrátane zjednodušeného reklamačného konania. Pri poskytnutej záruke predávajúceho nad rámec zákona kupujúci napríklad nemusí preukazovať existenciu porúch tovaru, najmä v prvých šiestich mesiacoch od kúpy, nemusí zabezpečiť dopravu chybného výrobku kvôli uplatneniu reklamácie k predávajúcemu, môže dostať náhradný výrobok počas opravy, chybný výrobok môže byť vymenený aj bez pokusu o jeho opravu.

    Odkedy sa počíta plynutie záručnej lehoty?

    Záručná lehota sa často začína dňom uzatvorenia zmluvy a dodaním tovaru. Rozdiel nastáva, ak ste si tovar kúpili online. V takom prípade sa záručná lehota začína až dňom, keď ste prevzali tovar od prepravcu. Ak vám však doručia poškodený balík, nemusíte ho preberať. Predajca nesie zodpovednosť za poškodenie tovaru prepravou.

    Zdroj: shutterstock

    Ak je tovar v záruke, nezasahujte doň. Neodborný pokus o opravu je porušením reklamačných podmienok.

    Lehota na uplatnenie

    Pre úspešný výsledok reklamácie je dôležité dodržať 24-mesačnú lehotu na jej uplatnenie, ktorá je určená zákonom a predajca ju musí rešpektovať. Táto všeobecná záručná lehota je platná v celej Európskej únii. Bola zavedená smernicou ešte v roku 1999 s cieľom zabezpečiť jednotnú minimálnu úroveň ochrany spotrebiteľov v rámci vnútorného trhu EÚ.

    Zdroj: Shutterstock

    Ak tovar kupujete online, máte možnosť odstúpiť od zmluvy v lehote 14 dní od jeho prebratia. Dôvod v tomto prípade nemusíte uvádzať, len vypíšete formulár na odstúpenie od zmluvy a tovar spolu s ním pošlete späť. Predajca je povinný vrátiť vám peniaze.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS